søndag den 19. februar 2017

ØLKAGE

Fandt denne her opskrift på nettet og tilpassede den mine egne luner og spisevaner:

500 g. hvedemel, 1 tsk. natron, 1½ tsk stødte nelliker, 1½ tsk. stødt ingefær, 1½ tsk, stødt kanel.
500 g. mørk muscovadosukker (el brun farin), 1 hvidtøl.
Alle tørre produkter blandes godt sammen og til sidst hældes øl i.

Dejen hældes i en en liters rugbrødsform og bages i ca. 50 min. på 175 grader.
Eller den hældes i muffinsforme og bages 25-30 min.
Serveres med smør.

Min udgave: Rustik ølkage til rigtig voksne!
Jeg kunne hverken finde det ene eller det andet i min lokale netto, så jeg gik hjem for at kigge i mine egne gemmer:


Ingredienser:
500 g. speltmel, 1 tsk natron, ½ brev brunkagekrydderi (ca. 4 tsk.)
200 g. kokossukker, 200 g. sukrin og det, der svarer til en alm. øl; Tangøl fra Ærø.
Og så lige lidt rosiner. :)

Jeg må sige, det blev en RIGTIG god og ineressant kage som jeg smagte både med "Smørbart" fra Naturli - og med Easis: nødde/chokoladecreme - og med akaciehonning på. Jeg tror også godt, det vil passe fint til med noget mere sødt smørelse, da denne udgave af kagen ikke er så sød, men ret krydret. Den kan nemt fryses ned.

Næste gang vil jeg nu bage kagen med hvidtøl, som giver mere sødme. Måske med hakkede nødder i.

5 kommentarer:

  1. Jeg har nu bagt ølkagen nogle gange. Dejen passer også fint i muffinsforme og så skal de selvfølgelig kun bages ca. ½ time.
    Det er ikke lykkedes mig at finde hvidtøl endnu her uden for sæsonen, men andre sjove slags øl har været helt fint.
    Kagen er god at fryse ned og smager i øvrigt bedst dagen efter, den er bagt. Jeg har også bagt den med halvt havremel og halvt rugmel. Det fungerer fint.
    Her sidst jeg bagte, brugte jeg kardemomme i stedet for nelliker. Det fungerer også fint.
    det er er altså en super lækker lage uden æg og fedtstof - og den er meget nem at lave: Alle tørre ingredienser blandes sammen og til sidst hældes øl i og dejen er klar til en form. :)

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Rustik ølkage (nr. 4)

    300 g. rugmel
    100 g. havreklid
    100 g. hirsemel

    ½ brev Pebernød krydderi fra Oetker (rest fra jul) ca, 4 tsk.
    1 tsk. natron
    100 g. muscovadosukker
    200 g. stevia
    1 fl. Limfjords Porter ½ l.

    Mums! Den er god!

    SvarSlet
  4. Jeg ved ikke, hvorfor, jeg ikke kan skrive PEBERNØD!

    SvarSlet
  5. Alle de tørre ingredienser blandes i en skål.
    Til sidst hældes øl i, der røres godt rundt og fyldes i rugbrødsform, tærteform og/el. muffinsforme.

    SvarSlet